Vuoden ajan muhinut pienvenevajan remontti saatiin suoritettua talkoovoimin

12.10.2020

Reijon, Ranen, Heikin, Ilkan, Jarin ja hiukan Antinkin talkoohomma olla pientä viimeistelyä vailla valmis.
Pienvenevajaan saatiin kolme lisäpaikkaa. Rannasta päin katsottuna oikealla puolella on 12 ja vasemmalla puolella 6 venepaikkaa, kunhan saadaan katorajassa roikkuva olympiavene M4 siirrettyä pois tieltä.

Lähes vuoden ajan muhinut pienvenevajan remontti saatiin lopulta suoritettua talkoovoimin omien jäsenien toimesta viikonloppuna 11.10.   Viikko sitten Reijo kokosi pienen porukan, jossa jokaiselle oli lähes kolmituntisen ajan koko ajan jotakin tekemistä.

Ensiksi siirrettiin / vedettiin laituri kokonaan pois järvestä, jotta keväällä lumien sulatessa se olisi yhä ehjänä. Laituria olivat siirtämässä Reijo, Rane, Jari, Heikki, Ilkka ja Antti. Aamukasteen jäljiltä laiturin edusta oli liukas, mutta talkoovoimin homma sujui lopulta yllättävän hyvin ilman sen kummempia teknisiä välineitä, mitä nyt vähän kättä pitepää vipuvartta käytettiin hyväksi.

Sen jälkeen alkoi varsinainen vajan venepaikkojen laajennusoperaatio, jossa mukana olivat kaikki muut paitsi Antti, jolla oli jo vähän muuta menoa. Kiitoset Antille joka tuli onneksi kuitenkin paikalle ja oli tärkeänä lenkkinä laiturin siirrossa.

Reijo oli hankkinut kaikki tarvittavat työkalut ja tarvikkeet joten muiden ei tarvinnut kuin kuunnella Reijon ja Ranen ohjeita, niin homma olikin lähes valmis parissa tunnissa.

Useampi vene jouduttiin siirtämään remontin ajaksi ulos, jotta voitiin työskennnellä turvallisesti vaarantamatta yhtäkään sisällä olevaa venettä.

Keskellä olevat kaksi pystytolppaa siirreettiin hiukan vasemmalle ja niiden jatkoksi pystytettiin toiset kaksi tolppaa lisäveneille.

Sen jälkeen kiinnitettiin sivupalkit pystytolppiin kunnolla, jotta veneet voivat levätä sen ajan, kun eivät ole liikenteessä. :)

Kesänaikana rannanpuolella oleva liukuovi oli syystä tai toisesta päässyt repsahtamaan sellaiseen kuntoon, että sen aukaisemin ja kiinnilaittaminen oli hiukan haasteellista. Rane ja Reijo saivat senkin näppärästi jollei nyt ihan viimeisen päälle korjattua niin ainakin melkein.

Ennen kolmituntista työrupeamaa vajassa oli 15 venepaikkaa ja sen lisäksi käytävällä oli yksi seuran oma yksikkö sekä yhden soutajan vene, joita jouduttiin aina soutamaan lähtiessä siirtämään, ennenkuin päästiin itse vesille.  Nyt venepaikkoja on 18 ja käytävälle mahtuu sen lisäksi vielä yksi vene.

Tarkoitus on että yksinsoutuveneet ovat alimmaisella tasolla ja kahden soudettavat veneet niiden yläpuolella.

Alakuvassa katonrajassa roikkuva olympialuokan M4 perämiehetön nelonen siirretään vielä parempaan paikkaan, jotta soudettavat puuveneet pystytään paremmin sijoittamaan omille paikoilleen.

Tiedoksi vielä, että tänä syksynä ei kannata enää lähteä soutelemaan, sillä laiturin noston jälkeen voi tuottaa aikamoisia haasteita päästä vesille ja sen jälkeen taas rantautua ainakin kuivin jaloin. Muutenkin kannattaa olla erittäin varovainen jos käytte venevajan rannassa varsinkin aamuisin, sillä puuosat ovat erittäin liukkaita joten kaatumisen välttämiseksi kannattaa pysytellä hiekalla.

Heti keväällä jäiden sulattua laituri siirretään taas entistä ehompana omalle paikalleen.

Talkoiden lopuksi oli mukava käydä hörppäämässä kahvit Greenerissä ja nauttia aikaansaannoksista.

Kiitokset kaikille mukanaolleille.