Mikkelin Soutajille 2 kultaa, 2 hopeaa ja 4 pronssia pienveneiden sprinttimatkoilla

27.8.2012

Kisojen yllättäjät:
Jouni ja Tarja kultaa tonnilla ja pronssia kympillä
Kisojen yllättäjät: Jouni ja Tarja kultaa tonnilla ja pronssia kympillä
Kisojen parasta vauhtia:
Jouni ja Repa kultaa kympillä ja pronssia tonnilla
Kisojen parasta vauhtia: Jouni ja Repa kultaa kympillä ja pronssia tonnilla
Seuran ykkösmies yksiköissä:
Hannu Hoberg hopeaa tonnilla ja neljäs kympillä
Seuran ykkösmies yksiköissä: Hannu Hoberg hopeaa tonnilla ja neljäs kympillä
Jälleen mitaleilla:
Kai ja Make "ronssia" tonnilla ja neljänsiä kympillä
Jälleen mitaleilla: Kai ja Make "ronssia" tonnilla ja neljänsiä kympillä

Mikkelin Soutajille kaksi kultaa, kaksi hopeaa ja neljä pronssia pienveneiden Sm-kilpailuissa Leppävirralla 25-26.8

Puuveneiden viimeinen osakilpailu käytiin viikonvaihteessa Leppävirralla suhteellisen hyvissä olosuhteissa.

Kisoihin on ilmoittautunut 154 soutajaa 30 eri seurasta.

Mikkelin Soutajat olivat mukana pienellä mutta iskukykyisellä joukkueella ja saavutuksena oli kaksi kultaa, kaksi hopeaa ja neljä pronssia sekä kaksi neljättä sijaa.  Lisäksi tuli yksi kuudes, seitsemäs ja yhdeksäs sija.  Hyvällä syyllä voidaan todeta, että niin kirkkoveneiden kuin pienveneidenkin osalta kausi oli menestys. Seuraliigaan Mikkeli ei juuri satsannut tänä vuonna, kun miesten kirkkovenesoutu koki pienoisia takaiskuja kauden aikana eikä saanut joukkuetta kokoon kuin juuri ja juuri Sulkavalle. Siihen nähden seuraliigassa saavutettuun neljänteen sijaan voidaan hyvin olla tyytyväisiä.

Jouni Kakkonen parinaan Tarja Väisänen juhlivat yllätyksellistä tuhannen metrin Suomen mestaruutta ja Jouni K ja Reijo Parkkinen myös kympin Suomen mestaruutta.

Lauantaina soudettiin n. 1 km ja sunnuntaina 10 km joka todellisuudessa oli melko lähellä 9 km. Mikkeliläisistä ensimmäisenä oli radalla Reijo, joka veti kilsan 14 soutajan joukossa aikaan 4:49,2 sijoittuen M-40 sarjassa yhdeksänneksi.

Seuraavana oli vuorossa  Hannu Hoberg, joka M-60 sarjassa tsemppasi kilsan tosi upeasti hopealle ajalla 4:50,9 joka oli 11 soutajan joukossa todella hieno suoritus.  Sunnuntaina kympillä Hannu jäi neljänneksi vajaa puoli minuuttia pronssista 8 soutajan joukossa.

Miesten vuorosoutu 50 vuotta sujui Mikkelin miehiltä loistavasti.  Kilsan matkalla Jari Kuitunen & Timo Dyster soutivat todella loistavasti sijoittumalla hopealle jääden vuorosoutua ”ikuisesti” hallinneille Juhani Auviselle ja Timo Mikkoselle vain 3,1 sek. Jarin ja Timon aika oli 4:50,8 .  Kympillä erot olivat jo suurempia ja miehet joutuivat päästämään vielä yhden parin edelleen sijoittumalla kuitenkin pronssille ajalla 50:16,4. Molemmissa lähdöissä oli mukana 5 soutuparia.  Valitettavasti pojat eivät ehtineet jäädä erikoiseen palkintojenjako tilaisuuteen, jossa vain voittajat palkittiin mitaleilla ja muut saavat mitalinsa,  kun mitalin valmistaja saapuu lomiltaan ja ehtii mitalit valmistamaan.

Parisoudut olivat vuorossa vuorosoutujen jälkeen ja ensimmäisenä aloittivat urakkansa M-40 sarjassa Reijo P & Jouni K. Hiukan yllättäen miehet olivat pikamatkalla vasta kolmansia häviten hopean vaivaisella 0,9 sek. Mukana oli 8 paria.

Reijo ehtikin ennen parisoutua soutaa yksiköllä, joten myös Jouni hamusi seuralle pisteitä ja oli mukana järjestämässä yhtä kisojen suurinta yllätystä yhdessä Tarja Väisäsen kanssa, jotka parisoudun sekasarjan 40-sarjassa voittivat Suomen mestaruuden lyhyellä matkalla ajalla 4:27,0 vaikka tiukalle otti,  sillä hopealle jäänyt Takon Soutajien Paavo Salonen parinsa Marita Lumiahon kanssa jäi vain 0,2 sek. Tässä samassa sarjassa oli mukana viimeistä kertaa myös Vuokko Kolehmainen & Ilkka Manninen, jotka jäivät kymmenen parin joukossa seitsemänneksi.  Parin aika oli 4:41,7.

Sunnuntaina Reijo ja Jouni näyttivätkin sitten kaapin paikan voittamalla Suomen mestaruuden kisojen kovimmalla ajalla 44:19,9 .   Mukana oli viisi soutuparia.

Jouni ja Tarja esittivät myös sunnuntaina vahvaa soutua sijoittumalla kolmanneksi vain 0,6 kymmenystä hopeasta.  Jouni oli siis ennättänyt soutaa kympin jo Reijon kanssa, mutta niin oli hopeaa vienyt Takon Paavo Salonenkin, joka souti yksin kympin neljänneksi ja oli nyt parinsa kanssa vain 0,6 sek Jouinia ja Tarjaa edellä.

Vuokko ja Ilkka nostivat edellispäivän sijoitustaan yhdellä ollen sunnuntaina kuudensia. Parin aika oli 49:24,4 . Mukana startissa oli kahdeksan paria.

Komeasti yhteen prossiin sekä neljänteen sijaan päättivät kautensa myös parisoudun M-50 sarjassa kilpailleet Kai Hirvonen & Markku Kolehmainen. Miehet olivat ajallaan 4:32,2 kolmansia sekä pyhänä neljänsiä ajalla 46:34,8 . Molemmissa lähdössä oli 6 soutuparia.

Epävirallisesti kisojen pisterohmu oli Takon Soutajien Paavo Salonen, joka kilpaili peräti viidessä lähdössä ja saalisti yhteensä 28,5 pist.

Viikonloppuna eniten pisteitä Mikkelin Soutajille keräsi Hannu 15 pist. Seuraavana oli Jouni 13,5 ja Reijo 11,5 pist. Tarja keräsi 8 ja kaikki muut eli Jari, Timo, Kai, Markku, Vuokko sekä Ilkka keräsivät kukin 3.5 pist.

• Tulokset SM sprint 25.8.2012 (pdf tiedosto)

• Tulokset SM 10 km 26.8.2012 (pdf tiedosto)

•  Seuraliigan lopputulokset

• 26.8.2012 / im