Mikkelin Soutajille mitaleja Tampereen keskimatkalla

31.7.2010

Mikkelin Soutajat saalisti kolme mitalia pienveneiden keskimatkan SM-souduissa Tampereella, joissa pääroolin varasti myrskyisä keli

Kisajärjestäjät olivat pakotettuja muuttamaan reittiä, jotta soutajien turvallisuus ei olisi ollut uhattuna.  Silti jokunen kilpailija jätti soudun kesken, koska korkea aallokko vei venettä miten tahtoi.  Kilpailu jouduttiin muuttamaan kolme kertaa 8 km:n lenkiksi, vaikka osa olisi tyytynyt mielellään kahteen kierrokseenkin.

Parisoudun sekasarjassa 40-vuotisten Suomen mestariksi kiskoivat Mikkelin Soutajien Vuokko Kolehmainen ja Ilkka Manninen  2.20,53 ajallaan. Toiseksi sijoittunut Nesteen soutajien Siuntion pariskunta hävisi reilu 4 min. Kolmanneksi  upealla soudullaan sijoittuivat Soutajien Kaisuleena Leppänen ja Kari Laamanen ajalla 2.26,26 jääden vain minuutin ja 25  sek  hopeasta.  Mukana oli yhteensä 7 soutuparia.

-          kolhuja tuli ja polvet  ja käsivarret ovat hiukan mustelmilla. Soutu oli aikamoista taiteilua kovan aallokon johdosta ja taisi olla kolme vai neljä kertaa kun airo irtosi hankaimestaan, mutta pysyi onneksi  kädessä, totesi  Ilkka.  Ihmetystä herätti  monien soutajien reitinvalinta, joka johtui ehkä siitä, että tuuli painoi kohti rantaa, mutta onneksi Vuokko luovi  samaa uraa, mitä kirkkovenesoutajatkin käyttivät,  joten turhilta mutkilta vältyttiin.

-          Karille ja Kaisuleenalle kävi hiukan huonommin, kun airo putosi veteen.  Mutta onni onnettomuudessa, kun perässä tullut seurakaveri  Jukka Lindström parinsa Sari Jäppisen kanssa poimi ketterästi airon kyytiin ja toimitti sen jo hieman tuskastuneelle Karille.  Liekö siitä sisuuntuneella parivaljakko taisteli upeasti pronssille ja ilman haveria hopeakin olisi ollut ehkä tarjottimella.

Vuorosoudun sekasarjassa Mikkelin Soutajien Sari Jäppinen ja Jukka Lindström sijoittuivat hienosti toiseksi ja ennättivät tuulisen sään keskellä auttamaan myös kanssakilpailijoitaan.  Parin aika 2.32,26 oli n. 5,30 min hitaampi kuin Kouvolan Soutajien Johanna ja Esa Kilpeläisen.  Taakse jäivät sentään mikkeliläiset Virpi Suuronen ja Raimo Pölhö, jotka edustivat Enonkosken Kohinaa. Virpi ja Rami jäivät hopeasta  viitisen minuuttia. Todella kovan päänahan Sari ja Jukka myös saivat, kun taakse jäi moninkertainen hiihdon arvokisavoittaja ja kansanedustaja Marjo Matikainen-Kallstöm parinsa Jari Kleemolan kanssa.  Jukalle ei toisin tämäkään riittänyt, vaan piti mennä vielä ruinamaan nimmari Marjolta ja sekös sai Jukan suun vehnäselle. No siitä sitä riitti avopuoliso Kaisuleenan kanssa  keskustelua koko viikonlopun ;)

-          Nyt on kolme kisaa takana vuorosoudussa  ja tulosta alkaa tulla, vaikka vielä on töitä tehtävä, totesi Jukka.

Parisoudun M-40 sarjassa Mikkelin Soutajien Kai Hirvonen ja Markku Kolehmainen nostivat reilusti tasoaan Sulkavan viikonlopusta ja sijoitus oli hyvä viides ajalla 2.15,33. Taakse jäi muun muassa Kuhin Soutajien  kaksikko Konttinen –Mustonen.  Airoteamin  kova parivaljakko Jouni Kakkonen – Reijo Parkkinen oli hienosti toinen 2.10,40 ja edelle ennättivät vielä saman seuran Voitto Kontinen ja Jukka Närhi 2.12,37 ajallaan. Voittajapari Jokela-Jokisen voittoaika oli 2.08,44.

-          Soutu meni hyvin ja vene oli hyvä.  Aallokko ei pahemmin häirinnyt ja vene meni melko suoraan, sinne minne halusi, totesi Markku. Tästä on hyvä lähteä pikamatkoille Laukaaseen.

Todettakoon, että Savonlinnan Tapio Nenonen souti mainiosti ollen neljäs M-50 sarjan yksinsoudussa, jossa mukana oli peräti 13 soutajaa. Saman seuran Pasi Herranen ja Janne Hirvonen olivat viidensiä miesten parisoudussa, joten yhdellä hyvän soutajan  ja soutuparin ansiosta Savonlinna pysynee vielä hiukan Mikkelin Soutajien edellä soutuliigassa ennen soudun pikamatkoja.

Ohessa linkki toistaiseksi epävirallisiin soudun keskimatkan tuloksiin, jonka pituus oli melko tarkkaan ottaen 24 km eikä 26,5 km kuten tuloksien yhteydessä käy ilmi.

1.8.2010 / IM