Soutajia mukana Ristiinan multisport kisassa

7.6.2010

Mikkelin Soutajia oli mukana 10. Ristiinan multisport kilpailussa ...

Ristiinassa järjestettiin lauantaina 5.6.2010 lajissaan kymmenennet multisport kilpailut ja näillä näkymin myös viimeiset ellei jatkajaa erittäin kovalle kilpailumuodolle löydy.

Kilpailussa poljettiin 22 km maastopyörällä osaksi asfaltilla, osaksi vaihtelevalla hiekkatiellä ja osaksi huonokuntoisella metsäpolulla, jossa ajoittain joutui juoksemaan pyörän vieressä.

Pyöräilyn jälkeen juostiin n. 100 m rannalla odottaviin veneisiin, puettiin pelastusliivit päälle ja soudettiin 4 km ja lopuksi  juostiin reilu 10 km, josta varsinkin ensimmäiset 5 km oli todella vaativa, sillä reitti kiersi Ristiinan 3 km:n pururataa sisältäen ensimmäisellä puolikkaalla 4-5 todella raskasta nousua. Loppuosa reitistä oli melko tasaista asfalttia, jossa sai päästellä jo vähän kovempaakin vauhtia tarvittaessa.

Ohessa tiedote kilpailujen järjestäjien Timberwolves Ry:n sivuilta ko. kilpailuista.

SOLO- sarjassa starttasi myös Eero Jäppinen, hän on loistava maastopyöräilijä ja seikkailukisojen spesialisti. Eero teki olosuhteisiin nähden ja täysin ilman vetoapua erinomaisen loppuajan 1:48:22. Eeron kärkiaika on samalla Ristiinan radan reittiennätys.

DUO-sarjan kärki oli kovatasoinen, kolmen parhaan joukkoon pääseminen edellytti erinomaista kuntoa ja hyvää välinevalintaa. Taipalsaaren Veikot onnistuivat tänä vuonna kisassa erinomaisesti, he ovat loistavia pyöräilijöitä ja muissakin lajeissa pitivät yllä sarjan kärkivauhtia. Huomioitavaa on, että sarjan nelonen Miso2 on sekapari, joten antanee hieman tasoitusta muille.

QUATRO- sarjasta veikkailtiin etukäteen kahden kauppaa. Team Jumi arvioitiin ehkä vahvimmaksi ja heti kannoille arveltiin Rejlersin kokenutta joukkuetta. Rakolatu osoitti jo pyöräilyosuudella, että ennakkospekulointi saattoi olla väärä. Tilanne tasoittui vesistöosuudelle, Rejlersin veneet kulkivat varsinkin myötätuuleen todelle rivakasti. Pikavaelluksella Rakolatu onnistui nipin napin pitämään haastajat takanaan, varsinkin Jumi tuli lopussa todella lähelle. Toisaalta Rejlers ei jäänyt kauaksi ja lähellä kärkeä tuli myös Team Poro naisjäsenensä turvin.

Kisan aikana nykyinen Ristiinan Multisportin järjestäjä Timberwolves Ry ilmoitti, että he eivät jatka kisan järjestämistä tulevina vuosina.

Yllä olevasta duo-sarjasta vielä sen verran, että kolmanneksi sijoittuineet Mikkelin Soutajien Ismo Hyvönen ja Markku Kolehmainen paransivat viime vuoden aikaansa hienosti reilu kaksi min jääden voittajaparista kuitenkin n. 14 min.  Neljänneksi sijoittuivat Mikkelin soutajien kakkosjoukkue sekaparilla Tarja Väisänen ja Ilkka Manninen, jotka antoivat hyvän vastuksen Ismolle ja Markulle, mutta joutuivat tunnustamaan pojat juoksuosuudella reilulla 2,5 min nopeammiksi. Markku kertoi juosseensa matkasta n. 7 km pelkällä tahdon voimalla, jota siivitti Ismon hyvät kannustukset.

Meidän tarkoitus oli saada porukka Quatroon, mutta emme siinä onnistuneet, joten läksimme sitten kahdestaan ja erittäin hyvin menikin, totesi Ilkka ja kehui samalla Tarjaa sisukkaaksi kilpailijaksi, joka suoriutui kisasta loistavasti ottaen huomioon, että on pääsyt vasta harjoittelemaan reilun kuukauden alkutalven leikkauksen jäljiltä. Olisimme muuten tällä suoritustasolla voittaneet nelihenkisen Quatro sarjan ja saaneet mukavan palkintoshekin ja kiertopalkinnon itsellemme tai seuralle, mikäli Ismo ja Make olisivat lähteneet Quatro sarjaan kanssamme, sillä Tarjan ansioista olisimme saaneet kymmenen minuutin hyvityksen ja juoksuosuus olisi ollut reilu 10 min nopeampaa, koska siinä sai käyttää apuna kahta maastopyörää. Tosin sitä on vaikea sanoa, kuinka paljon nopeammin olisi voittajajoukkue vielä pystynyt kiristämään.

Soutajien Heikki Savander ja takavuosien huippupyöräilijä Markku Laakso sijoittuivat seitsemänsiksi sekä Joonas Himanen ja Aki Väisänen olivat sijalla 12. Mukaan duoon uskaltautui 16 paria, josta yksi pari jätti leikin kesken.

Ohessa linkki tuloksiin.