15.10.2018

Juhlapaikka
Kuva: Sari Weckström
Juhlapaikka Kuva: Sari Weckström
Kun Rane puhuu tai viittoilee vaikka käsillään, niin silloin muut kuuntelevat
Kuva: Pentti Iivanainen
Kun Rane puhuu tai viittoilee vaikka käsillään, niin silloin muut kuuntelevat Kuva: Pentti Iivanainen
Timo, Matti ja kumppanit
Timo, Matti ja kumppanit Kuva: Pentti Iivanainen
Mestarit Rauno ja Jari vaihtamassa kuulumisia
Mestarit Rauno ja Jari vaihtamassa kuulumisia Kuva: Pentti Iivanainen
Kaksi soutulegendaa Urpo ja Seppo ja ...
Kaksi soutulegendaa Urpo ja Seppo ja ... Kuva: Pentti Iivanainen
Myös "Elvis" oli paikalla
Myös "Elvis" oli paikalla Kuva: Pentti Iivanainen

Mikkelin Soutajien 30-vuotisjuhlia vietettiin 29.9. yhteistyökumppani Ravintola Greenerin tiloissa Mikkelipuistossa. Tilaisuuteen oli kutsuttu kaikki seuran jäsenet, perustajajäsenet ja aikaisemmat puheenjohtajat sekä muutama kunniavieras.

Tilaisuus aloitettiin kuitenkin poikkeuksellisesti Mikkelin Soutajien pienvenevajassa, jossa kilisteltiin alkumaljat leppoisissa tunnelmissa. Sieltä sitten pikku hiljaa siirryttiin tien toiselle puolelle Ravintola Greenerin tiloihin.

Ennen siirtymistä varsinaiselle juhlapaikalle, seuran nykyinen puheenjohtaja Taina Taskinen toivotti kaikki tervetulleeksi seuraavin sanoin:

Tervetuloa juhlistamaan Mikkelin soutajien 30-vuotistaivalta. Eilen tuli kuluneeksi 30 vuotta seuramme perustamisesta. Tänä iltana meillä on kunnia saada vieraaksemme seuran perustajia ja muita merkittäviä  jäseniä, jotka ovat kehittäneet seuran toimintaa monin tavoin. Jäseniä meillä on noin 120. Kilpailutoiminta on keskiössä, mutta yksi tärkeistä rooleistamme on tyky-toiminta: liikutamme Mikkelin alueen nuoria ja yritysten työntekijöitä. Haluamme kantaa vastuuta siitä, että nuoret saadaan ruutujen ääreltä liikunnan pariin. Juuri päättynyt kilpailukausi oli menestyksekäs ja soutajamme toivat meille yli 20 SM-mitalia. Onnea kaikille!

Soutu on erinomaisen kuntourheilun lisäksi joukkuepeliä, joka korostuu erityisesti kirkkovenesoudussa. Määrätietoisen harjoittelun ja soututaidon lisäksi, se vaatii sosiaalisia taitoja ja yhteistyökykyä. Tutustuin Pentin lähettämiin vanhoihin hallituksen pöytäkirjoihin. Havaitsin, että ennen vanhaan seurassamme on ollut soudun lisäksi enemmän muuta yhteistä toimintaa, kuten esim. hiihtokisoja ja talkootyötä. Tällainen yhteisöllisyys olisi mukava saada takaisin tähän kiireiseen nykymaailmaan.

Voimme olla iloisia monesta asiasta. Meillä on asiat varsin hyvin. Puitteet ovat kunnossa; saamme kaluston suojaan venevajoihin, joista on helppo siirtyä vesille. Sisäharjoitustilamme ovat myös toimivat ja viihtyisät. Kohta siirrymme ravintola Greeneriin, jonka Hyvösen Ismo nimesi soutuklubiksemme. Näinhän se on. Harvemmin me tunnolliset soutajat harjoituksen jälkeen ehdimme soutuklubilla hengailemaan, mutta tänä iltana vietämme siellä aikaa vähän isommalla porukalla. Nauttikaamme tästä tilaisuudesta.

Nyt kun meitä on kerrankin paikalla niin monta, oli suuri houkutus lisätä illan ohjelmaan ohjelmanumero nimeltään soutuharjoitukset. Kerrankin olisimme saaneet kaksi kirkkoveneellistä täyteen soutajia! Olisi se toki näky kun tummapukuiset miehet ja naiset hameet hulmuten ja korkkarit kolisten olisivat näin syyskuisena iltana Saimaalla soutaneet. Tänään soutu on mukana tarinoissa ja illan keskusteluissa. Ei tehdä vetoja, muuta kuin ehkä jatkoilla tanssilattialla. Tänä iltana voimme keskittyä muistelemaan vanhoja hyviä aikoja ja tutustua toisiimme te kokeneemmat soutajat ja ja jäsenemme jo 30 vuoden takaa ja me tuoreemmat tapaukset.

Nostakaamme malja Mikkelin soutajille ja puuvenesoudun tulevaisuudelle!

Tervetulotoivotuksen jälkeen siirryttiin viettämään varsinaista juhlaa Greeneriin, jossa nautittiin juhlabuffet sekä kuunneltiin seuran kunniapuheenjohtaja Pentti IIvanaisen puhetta.

Puheessaan Pentti muisteli kaikkia perustajajäseniä sekä aikaisempia seuran puheenjohtajia ja jakoi assistenttinsa Tapani Liukkosen avustuksella kaikille paikalla olijoille standardit.

Seuran perustajajäsenistä paikalla olivat Seppo Liukkonen, Juha Kaitainen, Juhani Konttinen, Jukka Konttinen sekä Taisto Torniainen.  Hannu Liukkonen ja Jukka Närhi sekä jo edesmennyt Pekka Kaitainen olivat estyneet tulemasta paikalle.

MiSon puheenjohtajista paikalle olivat tulleet Juha Kaitainen, Pentti IIvanainen, Petri Taurio, Juhani Oksman, Jussi Seppälä sekä luonnollisesti myös nykyinen puheenjohtaja Taina Taskinen.

Entisistä puheenjohtajista estyneitä oli Heimo Karjalainen ja jo edesmenneet Pekka Kaitainen ja Matti Boisman.

Jokainen paikalla oleva seuran perustajajäsen sekä entiset puheenjohtajat pitivät vuorollaan lyhyen puheen muistellen lähinnä sitä aikaa, minkä olivat puheenjohtajana olleet ja ne kohokohdat, jotka varsinkin heille olivat jääneet parhaiten mieleen.

Standardien jaon jälkeen nautittiin maukkaat kakkukahvit sekä kuunneltiin musiikkia Ismo Hyvösen tulkitsemilla Elvis kappaleilla.  Ja Ismohan sai tietysti porukan parketille ja siitä pikkuhiljaa juhlat jatkuivatkin kaupungilla karaoken merkeissä.

Mikkelin Soutajat kiittää Ravintola Greeneriä ja paikalle tulleita lähes viittäkymmentä kutsuvierasta hyvin onnistuneista 30-vuotisjuhlista.

Mainittakoon vielä, että monia Suomenmestaruusveneitä veistellyt Sulkavan veneentekijä Pauli Parkkinen kunnioitti tilaisuutta läsnäolollaan. Kiitokset myös Paulille.

14.10.2018 / im