Sisäsoutuliigan säännöt

3.3.2020

SISÄSOUTULIIGAN SÄÄNNÖT

Sisäsoutuliiga koostuu neljästä kilpailusta.

• Lyhyen matkan SM-kilpailut, 1000 m /2000 m ja joukkuekilpailut

• Finnish Open 500 m

• Normaalimatkan SM-kilpailut, 5 km/10 km

• Puolimaratonin ja maratonin SM-kilpailut

Seurakohtaisten pisteiden lisäksi kisataan henkilökohtaisista pisteistä sarjoissa miehet, naiset, pojat ja tytöt. Henkilökohtaisia pisteitä laskettaessa otetaan huomioon myös kauden aikana soutajan tekemät suoritukset MM-, EM- tai muissa kansainvälisissä kilpailuissa siten, että paras tulos ko. matkalla huomioidaan.

Seurapisteet

Seurapisteissä jokainen sarja on samanarvoinen ja pisteitä jaetaan sarjan kymmenelle parhaalle sijoitukseen perustuen 12-10-8-7-6-5-4-3-2-1.

Jos SM-kisa soudetaan avoimena niin seurapisteissä huomioidaan vain Suomen Melonta- ja soutuliiton jäsenseurojen soutajien suoritukset. Soutaja voi kerätä seurapisteitä vain yhdestä sarjasta. Jos soutaja osallistuu saman matkan kisassa useampaan eri sarjaan niin silloin vain korkeimmat pisteet huomioidaan.

Henkilökohtaiset pisteet

Soutajan henkilökohtaiset pisteet lasketaan suhteutettuna kyseisen sarjan voimassa olevaan ME-tulokseen (Nonathon malli). Jos soutaja soutaa ME-tuloksen saa hän siitä 1000 pistettä, jos aika on 10% heikompi kuin ME niin se tuo 900 pistettä. Pisteet pyöristetään lähimpään tasalukuun, desimaalit huomioidaan jos kaksi tai useampi soutaja päätyy tasapisteisiin kokonaiskisassa. Jos aika on kaksinkertainen ME-aikaan verrattuna niin matkan pisteet nollautuvat.

Esimerkki: Sarjan M40 2000m ME tulos on 5:52,4. Soutaja soutaa FIRC:ssä ajan 6:15,0. Se tuo hänelle pisteitä (1 – (6:15.0 – 5:52,4)/5:52,4) * 1000 = 936p.

Aikuisten henkilökohtaisessa kisassa huomioidaan kolme eniten pisteitä antanutta kisaa suoraan. Jos soutaja osallistuu kaikille neljälle matkalle niin silloin vähiten pisteitä tuoneesta kisasta saa 4 % bonuksen.

Esimerkki: (920p + 930p + 890p + 940p) => (920p +930p + 940p + 0.04*890p) = 2826p

Nuorten sarjoissa huomioidaan kaksi eniten pisteitä antanutta kisaa. Jos soutaja osallistuu kaikille kolmelle matkalle niin silloin vähiten pisteitä tuoneesta kisasta saa 3 % bonuksen (nuorilla ei ole maratonia eikä puolimaratonia).

Palkinnot

Sisäsoutuliigassa palkitaan seurapisteiden perusteella kolme parasta seuraa ja eniten henkilökohtaisia pisteitä keränneet (mies, nainen, juniori poika ja tyttö) palkitaan. Sisäsoutuliigan palkintopotti jaetaan seuraavasti:

• Paras seura 30 % sisäsoutuliigan palkintopotista

• Toiseksi paras seura 20 % sisäsoutuliigan palkintopotista

• Kolmanneksi paras seura 15 % sisäsoutuliigan palkintopotista

• Paras mies ja nainen 12,5 % sisäsoutuliigan palkintopotista kummallekin

• Paras junior tyttö ja poika 5 % sisäsoutuliigan palkintopotista kummallekin.