Venevajan säännöt

Venevajojen käyttösäännöt, päivitetty 10.8.2023.

Kaksi iloista ihmistä käsi kädessä venee vierellä.

1. Omien veneiden säilytys

Mikkelin Soutajien jäsenmaksu täytyy olla maksettuna, jotta seuran jäsen voi venettä tai muuta irtainta säilyttää venevajassa. Veneiden säilytys on mahdollinen myös ilman seuran jäsenyyttä, mutta se edellyttää seuran hallituksen erillisen päätöksen.

Veneiden säilytys venevajassa on veneen omistajan omalla vastuullaan. Jokainen vakuuttaa itse veneensä tai muun irtaimen, mitä säilyttää venevajassa. Seura ei vastaa vajoissa säilytettävistä seuran jäsenten veneistä tai niille sattuneista vahingoista.

Jäsen voi säilyttää vajassa kerrallaan yhtä venettä. Mikäli tilaa on, voi jäsen säilyttää vajassa useampaankin venettä. Useamman veneen säilyttämisen edellytys on, että kyseisiä veneitä käytetään kilpailutoimintaan tai aktiiviseen soutu käyttöön. Mikäli tulee tilanne, että halukkaita veneen säilyttäjiä on enemmän, kuin venevajassa on tilaa, seuran hallitus päättää menettelytavoista. Päätöksissä noudatetaan seuraavia periaatteita: Venepaikat ovat ensisijaisesti seuraa edustaville kilpasoutajille ja/tai muuten aktiivisessa käytössä oleville veneille. Mikäli tilaa on, voi vajassa säilyttää myös ei-aktiivi-käytössä olevia veneitä. Jäsen menettää venepaikkansa, mikäli hän edustaa kilpailuissa toista soutuseuraa, ellei seuran johdon kanssa ole muuta sovittu.

Pienvenevajan seinälle laitetaan yhteystiedot, kenen veneitä vajassa on säilytyksessä, jotta mahdollisessa ongelmatilanteessa voidaan ottaa yhteyttä veneen omistajaan.

Mikäli pienvene myydään seuran ulkopuoliselle, on vene siirrettävä viipymättä pois seuran venevajasta.

Veneitä vajassa säilyttävien jäsenten tulee osallistua vajalla järjestettäviin talkoisiin, jotta kukin siirtää
veneensä itse. Mikäli vajassa venettä säilyttävä ei osallistu vajan talkoisiin, hän tyytyy paikallaolijoiden tekemiin päätöksiin.

Toistaiseksi veneiden säilytys on maksutonta. Seuran hallitus päättää, peritäänkö veneiden säilytyksestä korvausta.

2. Seuran pienveneiden käyttö

Seura omistaa kahden kirkkoveneen lisäksi yksikköveneen, parisoutuveneen sekä vuorosoutuveneen.

Seuran pienveneitä voi käyttää sen jälkeen, kun veneen käsittely ja turvallinen käyttö on käyty läpi. Sovi opastus ennen käyttöä: Antti Tiihonen puh. 040 5131717 tai Rauno Kuokkanen puh. 050 522 1380.

Pienveneiden käyttäjät ilmoittavat seuran veneen käytöstä seuran WhatsApp-ryhmässä.

Yhteiskäyttöisiä välineitä käytetään kuin omia välineitä. Jäsen on vastuussa lainaamastaan välineestä ja on myös velvollinen korjaamaan/maksamaan rikkoontuneen välineen.

3. Kirkkoveneiden käyttö

Kirkkovenejaosto päättää kirkkoveneiden käytöstä.

4. Venevajojen avain

Seuran jäsen voi saada itselleen avaimen venevajoille, mikäli hän sitä perustellusti tarvitsee.  Avaimen panttimaksu on 30 €. Yhteydenotot: Rauno Kuokkanen puh. 050 522 1380.

Venevajan avain on luovutettava yhteyshenkilölle välittömästi, kun luopuu venepaikasta.

5. Autojen pysäköinti

Autot pysäköidään joko Kanavakadun varteen tai Mikkelipuiston parkkipaikoille.  Seuran allekirjoittamassa käyttöoikeussopimuksessa kielletään autojen pysäköinti venevajojen luona.  Venevajojen luo voi pysäköidä tilapäisesti vain veneiden tai vajojen huollon ajaksi tai veneiden kuljetuksen takia.

6. Muuta

Jokainen huolehtii omat roskansa pois venevajoilta.

Nämä säännöt on hyväksytty seuran hallituksen kokouksessa 9.8.2023