MiSon naisten kirkkovenesoutajille pettymys Luumäen sprinttimatkalla, mutta onneksi normaalimatkalla sujui paremmin.

24.8.2023

Alarivi: Laura Salonen ja Mervi Hotokka
Kuvasta puuttuu perämies Pentti Iivanainen
MiSon naisjoukkue Luumäen SM-sprintti - ja normaalimatkalla. Ylärivi vasemmalta veneen tekijä Pauli Parkkinen, Hevelyn Hanschmidt, Anna-Maija Hämäläinen, Sanna Haimila, Marita Loppukaarre-Markkanen, Hilkka Närvänen ja Ritva Reponen. Keskirivi: Seija Kontinen, Mervi Pylvänäinen, Mari Solonen, Kirsi Malmstedt, Sanna Miettunen, Jenni-Johanna Nenonen Alarivi: Laura Salonen ja Mervi Hotokka Kuvasta puuttuu perämies Pentti Iivanainen

Kirkkoveneiden sprintti- ja normaalimatkan SM-kilpailut käytiin 19-20.8.-23 Luumäellä. Kisojen järjestelyt onnistuivat hyvin, mutta valitettavasti MiSon sprintin soutu päättyi mollivoittoisesti kuten kauden ensimmäinenkin startti Tampereen sekarin keskimatkalla.

Puskaradio kertoi,että sprintissä tuli hylsy jo lähdössä, vaikka naiset ampaisivatkin matkaan punaisen lipun saattelemana ja soutivat maaliin ja olisivat ilman virhettä ja hylkäämistä taistelleet jopa mitaleista.

MiSolla on ollut vähän epäonnea ja huolimattomuutta tämän vuoden kahdessa ensimmäisessä kirkkovenekisassa. Tästä on vain noustava ja suunta oltava eteenpäin. Jatkossa vastaavanlaisiin virheisiin kuin Tampereella ja Luumäen sprintissä ei ole enää varaa, sillä mikään ei ole sen turhauttavampaa kuin mennä intoa täynnä kisoihin ja palata takaisin soutamatta maaliin tai epäonnistua lähdössä ja skipata koko kisa. Toisaalta on myös tärkeä ymmärtää se seikka, että jos kaikki olisi mennyt niin Tampereella kuin Luumäen sprintissä nappiin, niin sijoitukset olisivat olleet ihan kelvollisia.

Onneksi sentään MiSon naiset saivat kerättyä itsensä sprintin jälkeen ja sisuuntuneena soutivat kympin kisassa hienosti viidenneksi ajalla 43 min jääden voittajalle 53 sek eli 5,3 sek / km . Matkana mitattuna eroa voittajiin oli n. 200 m matkassa.

Pronssimitaleihin eroa jäi vain 18 sek eli 1,8 sek / km ja matkassa se tekisi noin 70 m eli vajaa veneenmittaa per kilometri.

MiSon viidenneneksi soutaneessa naisjoukkueessa soutivat:

Laura Salonen, Kirsi Malmstedt, Mari Solonen, Mervi Hotokka, Seija Kontinen, Marita Loppukaarre-Markkanen, Sanna Miettunen, Sanna Haimila, Hilkka Närvänen, Hevelyn Hanschmidt, Anna-Maija Hämäläinen, Jenni Raivio, Jenni-Johanna Nenonen, Ritva Reponen ja perämies Pentti IIvanaine.

Naisten keskivauhti oli himpun alle 14 km / h mikäli matka on ollut 10 km,  mutta kolmen käännöksen johdosta vauhti on todennäköisesti ollut suurimman osan yli 14 km / h.

Nyt on aikaa vielä näyttää, taistelevatko MiSon naiset kirkkaimmista mitaleista kauden päättävässä pitkän matkan kisassa Tampereella.  Ehkä olisi syytä myös harjoitella lähtöpaikalle saapumista ajoissa ja oikeasta suunnasta,  koska tuulisessa säässä kahden minuutin lähtöväli voi mennä yllättävän nopeasti.

Seura kaipaa kipeästi uutta ja nuorempaa sukupolvea niin soutamiseen kuin perämiestehtäviinkin, jotta saataisiin kunniakas seura sille tasolle mihin se kuuluukin.

Viikonlopun sprintin ja normaalimatkan kisan tulokset:

Kirkkoveneiden sprintti- ja normaalimatkan SM-kilpailut 2023 (starttiin.fi)